Gør facebook os endelig i stand til at vise (online) følelser?

4 11 2010

En ung mand i 40’erne dør tragisk tidligt. Han ejede byens sportsbutik og var et velkendt ansigt i byen. Man kommer til at tænke over livet og dets tilfældigheder og skrøbelighed!

Men denne mands facebook side lever videre, og står nu som en form for grædemur, hvor venner, familie og sikkert mange andre, sender en sidste hilsen. Helt åbent fortæller man hvordan man har det. Følelserne holdes ikke tilbage.

Jeg har været til min del af begravelser, og ved hvor enormt akavet de fleste har det med at tale om følelsen TAB. “jeg kondolere” – “Jeg føler med dig” – “det gør mig ondt”. Ja det er vel de mest gængse derude i kirkerne og til gravøllet.

Men hvorfor skal vi tale som i 1700 tallet? Ja det skal vi vel, fordi vores kultur ikke lader meget plads til at tale om følelser, når det ikke lige handler om at juble over det lokale fodboldholds sejr.

Men noget tyder på, at vi på facebook har fundet et sted, hvor vi godt tør sige tingene som vi føler dem.

Hvorfor mon det er sådan?

Er der håb for de nye generationer, der trods alle disse nye medier som skaber fysisk afstand, måske bliver meget bedre til at dele deres tanker og følelser, uden nogen frygt for løftede pegefingre, eller øjenbryn.

Jeg håber… jeg håber flere vil finde en online mur at græde ved – et sted at vise sine online følelser 🙂

Snøft – Michael 🙂

Handlinger

Information

Skriv et svar

