Facebook konkurrence regler

23 04 2010

UPDATE
Facebook lemper lidt på konkurrencereglerne. Du skal stadig holde dig til deres officielle Guideline. Men du behøver ikke længere at blive forhåndsgodkendt, ELLER betale mere en 40.000,- for en annoncekampagne ved siden af. Læs mere her hos Komfo

—————————————————————

Vidste du at der findes regler for hvordan du må afholde konkurrencer på din facebook profil/fan page? Vidste du at sådan ca. alle overtræder Facebooks regler lige nu? Måske også dig?

Jeg har tidligere (med stor begejstring) skrevet et indlæg om en IKEA Facebook kampagne/konkurrence, der virkede så fed. De fik folk til at tagge sig på deres billede. Men det må man rent faktisk ikke. Så IKEA var på den forkerte side af Facebooks FY FY kridtstreg – og det er de bestemt ikke alene! Kender du f.eks. Larvefødder? Her skal du tagge dig på deres billeder, for at være med i lodtrækningen om børnesko – Igen lyder det som en brand go’ idé. Alle vinder. Firmaet bliver Brandet for hårdt, mens en masse mødre stimler sammen og anbefaler deres sko til højre og venstre (mig selv inklusive – som FAR, vel at mærke 😉   )… Men det er faktisk  hamrende “Facebook ulovligt” har jeg erfaret.

Jeg tror nu ikke at hverken IKEA eller Larvefødder forsøger at snyde, eller træde over visse fine kridtstreger –  men det er bare en jungle derude. Og faktisk må vi ikke ret meget af det sjove, som der ellers tegnede til, at de Sociale Medier kunne være en guldgruppe for vores online marketing, så vi kunne sprede vores Brand, Billeder og Budskaber på mange hundrede eller tusinde profiler, rundt om i det ganske Facebook Danmark.

Men den dutter ikke! Man må ikke. Altså det må man ikke, hvis det er HELT rigtigt…vel!?
Men nu tænker jeg jo i de baner, at der skal være SocialKarma i de ting vi gør herude på nettet, så det ikke vender tilbage med en ubarmhjertig boomerang :/

ÆV! NÅ!? AHVABA? Men hvad må man så egentligt?

Du kan læse om reglerne/retningslinierne her: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

Jeg har herunder forsøgt at pille det vigtigste ud, og skrive det i et sprog jeg selv ville have gavn af.

Here we go:

Du må ikke: Stille som krav for deltagelse i din konkurrence, at deltageren indsætter noget eller deler noget med deres venner. Såsom indsætte billede, Statusbesked, Dele besked eller en Kommentar.

Du må gerne: Bruge et tredjeparts program/applikation som betingelse for at være med i din konkurrence. For eksempel kan du administrere en fotokonkurrence, hvor en bruger uploader et billede via et tredjepartsprogram til at deltage i konkurrencen.

Du må ikke: Have en konkurrence, som man automatisk er med i, blot ved at blive fan af din side.

Du må gerne: Kun lade fans af din Page få adgang til en fane, der indeholder et tredjeparts applikation/program til fremme din konkurrence.

Du må ikke: Giv vindere besked igennem Facebook, såsom gennem Facebook-beskeder, chat, eller indlæg på profiler eller sider.

Du må gerne: Indsamle en adresse eller e-mail gennem tredjeparts applikation, med henblik på at kontakte vinderen via e-mail eller almindelig post.

Du må ikke: Bede deltagerne om at (i dine regler eller andre steder) oprette en Facebook-konto, før de kan være med i konkurrencen.

Du må gerne: Få deltagerne til at besøge en tredjeparts applikation for at kunne deltage i din konkurrence. Da brugerne skal have en Facebook-konto for at få adgang til en applikation på Facebook, vil de automatisk blive bedt om at oprette en Facebook-koto, hvis de ikke allerede har en

Puha det var en del – og ikke nok med det!

HUSK! Uanset hvilken form for konkurrence du vil lave på din Facebook side, SKAL du kontakte Facebook og få en forhåndsgodkendelse. Det kan du gøre her: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php#!/business/contact.php

Du skal synliggøre at din konkurrence på ingen måde har relation til Facebook med følgende tekst:
“This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You understand that you are providing your information to [recipient(s) of information] and not to Facebook. The information you provide will only be used for [disclose any way that you plan to use the user’s information].”

Facebook forbeholder sig i øvrigt ret til at fjerne indhold som de finder overskrider deres retningslinjer. Om de vælger at lukke ens profil kommer vist an på den enkle sag.

Yes sir, det er en ordenlig mundfuld! De eneste der er glade her, er vel dem der udvikler 3 parts applikationer!?

Når alt dette er sagt, så skal man holde sig for øje, at disse regler selvfølgelig er skabt ud fra Californisk lov (hvor Facebook bor) Så hvorvidt de leger politibetjente i Danmark, det ved jeg ikke. Så måske skal du bare forholde dig til den danske markedsføringslov (når du markedsfører mod danskere)… måske…

Hvis man kigger lidt på de konkurrencer der florer i øjeblikket, så kan man vist ikke finde ret mange, der ikke overskrider en håndfuld eller 2, af deres regler og retningslinjer. Hvor mange tror I f.eks. der har fået en godkendelse af Facebook, inden de gik i krig? Ikke mange, tænker jeg.

NÅ, men nu har jeg forsøgt at informere lidt, på et sprog jeg selv forstår… håber du fik lidt ud af det.

God konkurrencelyst derude. Og husk lige at alt dette er min egen tolkning og mening 😉

Michael
http://www.bonza.dk

Advertisements

Handlinger

Information

8 responses

25 04 2010
Daniel Bæk

Hej MIchael,
Godt at se lidt fokus på Facebook annonce konkurrenceregler. Ud over at rigtigt mange konkurrencer klart er overtrædelser af Facebook guidelines er det interessant at se på hvordan Facebook håndhæver dette. Pt. har de ikke det store fokus på denne type overtrædelser i Danmark endnu, men det kan sikkert komme. Kender du eksempler på hvor virksomheder har fået lukket deres side? (ud over de meget agressive affiliate sider)

26 04 2010
socialkarma

Hej Daniel,
Tak for kommentar 🙂
Jeg kender faktisk ikke til virksomheds sider der er lukket … endnu – men jeg sidder sådan lidt tilbage med en fornemmelse af, at lige pludselig siger det BANG… For det her cowboyland kan vel ikke fortsætte, hvis de FB tager sig selv så seriøst, som de åbenlyst gør?
Hvad er Jeres erfaringer? Kan jeres lovlydigt fremstillede konkurrencer konkurrerer med alle cowboyerne derude?
/Michael

11 11 2010
webmasterne.dk

Hej Daniel, Nu har jeg snakket med Facebook i DK. Sig til, hvis du stadig har brug for navne, så smider jeg dig en mail – der er et par store imellem 🙂

1 12 2010
Gode tips til Facebook konkurrencer « Personlig Online Branding & Karma

[…] En af mine online venner; Australske Matthew Tommasi, som driver det fremragende The Social Media Guide har lavet en super cool guide til at køre en Facebook konkurrence. -Husk at facebook konkurrencereglerne er lempet […]

3 01 2011
Martin Skarregaard

Hej folkens..
Så vidt jeg kan læse ud fra deres “promotions guidelines” fra 1. dec. 2010, så er det faktisk lovligt at brugeren er aktiv (tagger billeder, uploader, kommentere m.m.) på virksomheds-profilen, så længe at det går igennem en tredje part. Dette kan være en af de mange applikationer, som er udviklet til Facebook.

3 01 2011
SocialKarma

Hej Martin,

Tak for dit input 🙂

Yes, så længe man bruger noget 3. parts (applikationer) så er der helt andre muligheder for konkurrencer mv. Så det er jo værd at overveje!

/Michael

19 01 2011
Camilla Karlsen

SAS fik lukket deres konkurrence i dag, 19. januar 2011 http://www.facebook.com/SAS

19 01 2011
SocialKarma

Hej Camilla – det var da en dagsaktuelt eksempel – tak for det 🙂
Og et super godt eksempel på, at det skal tages seriøst, uanset hvem man er.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: