HVORFOR SKAL VORES FIRMA VÆRE PÅ FACEBOOK?

27 05 2009

DU SKAL VÆRE PÅ FACEBOOK, FORDI DINE KUNDER ER DER!

Der er i dag mere end 191 mio. brugere af Facebook på verdensplan. Og det er hastigt voksende.
I Danmark er der mere end 2,1 mio. brugere. Det gør Facebook til den absolut største danske medie platform. Der pt. er intet andet sted du mere præcist kan ramme præcis din målgruppe, end på Facebook.

Danmark har verdens højeste gennemsnitsalder, når det kommer til brugere på Facebook.
65% af brugerne er mellem 18 og 44 år – Det er altså ikke kun børn og barnlige sjæle der leger Facebook!

Vi vil her give en række eksempler på virksomheder, som med stor succes udnytter Facebook til at komme i direkte kontakt med deres forbrugere/fans.

Fans kan sagtens sidestilles med forbrugere – de har garanteret købt firmaets produkt. Jeres forbrugere er altså på Facebook – I har en unik mulighed for at være i direkte dialog med dem. De vil fortælle dig præcis hvad der er godt og skidt ved jer. Informationer I kan bruge på jeres andre markedsførings platforme.

Her følger en række eksempler på virksomheder med vidt forskellige produkter og services, som allerede har stor succes med deres Facebook markedsføring.

LEGO
Facebook-siden Lego har mere end 720.000 fans, som diskuterer og uploader billeder og videoer. Lego har desuden programmet Lego City, hvor man kan bygge sin egen virtuelle by. Programmet har over 80.000 daglige brugere. Det må vist kaldes en succes.

DR
DR’s radioprogram Harddisken har oprettet en gruppe på Facebook, som naturligt nok hedder: Harddisken. Der er mere end 550 medlemmer, og det kan de vist være godt tilfredse med.

TV- og radioprogrammer kan godt gøre sig på Facebook, hvis de har et trofast publikum. Bil-programmet Top Gear og underholdningsserien HollyOaks har meget populære sider.

En serie som TV3’s 2900 Happiness burde nok overveje en side på Facebook når sæsonen begynder til efteråret i stedet for deres kedelige forum på tv3.dk. Der er allerede over 20 fan- og hadegrupper for serien.

VICTORIA’S SECRET PINK
De fleste kender Victoria’s Secret for lingeri og et årligt modeshow, der ligner luksusludernes festparade. Men de har også en tøjserie under navnet Pink og en af de mest populære sider på Facebook: Victoria’s Secret PINK med over 1,2 mio fans!!

NUTELLA
Nutellas side har mere end 3 mio fans og er også blandt de mest populære på Facebook. Desuden er der over 500 Nutella-grupper, hvoraf Nutella is SEX in a Bottle er den største med over 80.000 medlemmer. Grupperne er næppe oprettet af virksomheden selv, og jordnøddesmørrets succes skyldes nok, at det er lidt mainstreamkult, hvilket ikke er noget, man lige bliver på en eftermiddag.

TICKETMASTER
Ticketmaster formidler billetter til koncerter, sportsbegivenheder mv. Det svarer til det danske Billetnet – som er en del af Ticketmaster. Siden Ticketmaster United States har over 63.500 fans og stor aktivitet. Der annonceres begivenheder, og man kan finde videoer og billeder og ikke mindst få kontakt med andre, der skal med til samme koncert.

VERIZON
Den amerikanske tele-, bredbånds- og tvgigant Verizon har netop nedlagt Verizon Community og flyttet alle aktiviteterne til Facebook: Verizon. Siden har på kort tid fået over 156.000 fans, og der er meget aktivitet. Verizon annoncerer løbende nye begivenheder og har en række applikationer.

INNOCENT DRINKS
Engelske Innocent drinks, der laver smoothies, bruger Facebook i deres markedsføring. Bl.a. ved at lave små sjove konkurrencer. F.eks. ”strikke communities”, hvor det går ud på at strikke små hætter til deres smoothie flasker. Det er en sjov og skæv måde at markedsføre sig på. Det bringer smilet frem, og man kan da ikke andet end holde af dem. Det gør godt 13.500 aktive fans også.  

H&M
Svenske H&M som lige har rundet 1 mio fans, har billeder, videoer og masser af reaktioner (informationer) fra kunderne. Sådan skal det gøres.

Hvad så nu?

Fælles for alle disse virksomheder er, at de har en strategi for deres Social Marketing. Det kan I også få!

Kontakt os for snak om jeres muligheder!

Reklamer

Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: