MINDST 10 TING DU BØR VIDE OM SOCIALE MEDIER OG SOCIAL MARKETING

15 05 2009

Hent pdf version her: http://www.mentorcast.com/page155.aspx

Facebook, Twitter, MySpace, osv., også kaldet sociale medier, er ved at blive voksne, og du kan bruge dem til langt mere end at se hvad dine venner går og hygger sig med. Du kan skabe dig et Brand og/eller lave meget målrettet og BILLIG/GRATIS markedsføring.

Økonomien i hele verden har det skidt – meget skidt! Alle snakker om nedskæringer og om at spare. Marketing- og reklamebranchen er så småt begyndt at se på denne hersens nye ting kaldet social marketing. Det betyder at mange store internationale virksomheders opmærksomhed ledes hen på de sociale medier.

Men det geniale ved social marketing er, at du ikke behøver et dyrt reklamebureau eller ditto marketing kampagne længere. Du kan selv skabe og fastholde dit kundegrundlag. Det handler i store træk om at skabe tryghed og tillid, og om at dele af din viden – valutaen du bliver betalt tilbage i, er trofaste kunder og et kæmpe netværk som alle reklamere for netop dig og dit produkt.

Lige nu står vi i en utrolig spændende tid. Det minder lidt groft sagt om tiden omkring de første dot com’er. Tænk på hvor vigtigt det har været for økonomien i de forretninger og virksomheder, som forstod vigtigheden af at sikre sig deres navn og brand på nettet – og ligeledes hvor katastrofalt det har været for andre, at de ikke sikrede sig deres navn på nettet. Sådan er det med de sociale medier i dag. Du kan vælge at ”stå på vognen nu” og være med helt fremme i bussen. Du kan også vælge at se tiden an 1 år eller 2. Men så er bussen nok bare kørt, og du kommer til at halse efter, det næste lange stykke tid – valget er dit!

For at give dig overblik i et hastigt voksende område, hvor det kan være svært at følge med fra dag til dag, har jeg lavet en liste over mindst 10 ting du bør overveje, i forbindelse med markedsføring i de sociale medier. Det er IKKE en facitliste – den findes ikke!

1. Få dit navn sikret NU
Her får du det bedste råd, som du får i hele 2009 – sikre dit navn/Brand nu!Der er allerede næsten 2 millioner brugere på Facebook, tror du at nogen af dine kommende kunder er der lige nu? Hvis du ikke er der, så er din konkurrent det snart!Hvis du ikke allerede har gjort det, så SKYND DIG ud og sikre dit navn og Brand på Facebook, Myspace, Twitter, Youtube, LinkedIN, osv. Det er gratis og det værste der kan ske er, at du ikke kommer til at bruge det. Men hvis du ikke sikre dig dine navne nu, så vil de højst sandsynligt ikke være der, når du pludselig finder ud af at du SKULLE have været stået på bussen. Lige nu er Twitter.com noget af det mest hotte i de sociale medier, i USA er det på alle mediers læber. Nogen mener at Twitter var et af de vigtigste redskaber i Barak Obamas historiske valgsejr! Der kan f.eks. kun være én twitter.com/barackobama – der er ikke flere muligheder med diverse .com, .dk, .net, Så det er nu eller aldrig, så simpelt kan det siges!

2. Sæt et mål
Uanset hvor du annoncere, fra TV til plakater eller foldere så starter din markedsføring med at du definerer et mål. Et mål er mindst lige så vigtig i social marketing. Hvem er målgruppen? Hvordan finder de dig? At du har en side på Facebook hjælper ikke meget, hvis ingen ved den eksisterer – Præcis som med din hjemmeside. Beslut dig til hvem og hvordan.

3. Målgruppen
Når du får opbygget et netværk, kan du målrette din markedsføring direkte til dem du vil tale med. På Facebook kan du f.eks. vælge at sende dit knald gode tilbud om Manchester United trøjer til alle mænd mellem 18 og 50 i din gruppe. Eller tilbuddet med Livstilsbogen til kvinder mellem 30 og 40, som er i dit netværk. Dermed er der ikke så meget støj – du skriver direkte til dem der kunne være interesseret, og du forstyrre ikke dem der nok ikke vil være det. Dermed fastholder du dit gode forhold til dit Sociale Netværk.En helt anden fordel er, at du på Facebook ikke bliver fanget i diverse spamfiltre. Det du ønsker at dele med andre, ender der hvor den skal! Hvis man ikke vil høre fra dig, så melder man sig bare ud af din gruppe – og det er OK, for så er de alligevel ikke interessante for dig.

4. Det handler om at DELE!
I det som kaldes “The Second Law of Social Media” mener Mark Zuckerberg (stifteren af Facebook), at det beløb vi deler med andre på nettet, vil komme dobbelt tilbage hvert år. Så hvem har ikke lyst til at dele? Det er virkelig nemt at dele, og vi ser flere og flere gøre det. Alt fra videoer på YouTube over tanker og kommentarer på Blog’en til de sidste nyheder fra ens liv på Twitter. Det er virkelig nemt at dele, og det betyder at flere og flere vil gøre det. Tiden for envejskommunikation og broadcasting er ovre!

5. Det er IKKE en døgnflue!
Det handler ikke om Facebook eller Twitter, eller om det ene eller andet værktøj vil gå ned eller lukke. De er alle sammen forretninger som er der for at tjene penge. Og jo, der er da en chance for at Facebook ender som Freindster (hvis du ikke kender dem, så understreger det pointen). Det handler om at dele og DET er ikke en døgnflue – deling sker på alle mulige platforme. Om et par år er Facebook sikkert håbløst forældet, og andre er kommet til. Men vi deler stadig. At dele med hinanden er ved at gøre nettet til en stor samtale. Enten er du med i samtalen, eller også er du ikke…

6. Er ét banner i ét Socialt Netværk ikke nok?
NEJ DET ER DET IKKE! Der er ikke noget galt i at bruge penge på banner reklamer, men det er ikke Social marketing!

7. Det er GRATIS!
Det er gratis af lave en side på Facebook. Det er gratis at have en Twitter konto. Men faktisk forstår læseren, deltageren på den anden side godt, at selvom mediet er gratis, så behøver indholdet ikke altid at være det.

8. Har vi fuld kontrol?
Nixen, tiden er anderledes i dag, end i de ”glade” monopol dage. Det her handler om at dele. Hvis du deler med andre, må du være forberedt på det værste. Nogen synes måske ikke om det du deler med dem, og andre har helt sikkert en anden mening end dig. Men det er okay, du skal ikke ud og være gode venner med hele verden – det er der ingen der kan. Til gengæld kan du bruge en evt. kritik til en hel masse. Hvis nogen skriver negative kommentarer på din Facebook, har du en mulighed for at rette det til, der var skidt i dit produkt eller marketing. Eller endda besvare den dårlige kritik direkte, så andre kan se den. Du må ikke være bange for at blotte dig – ved at være ærlig, skaber du en tryghed blandt dem der følger dig – dit netværk.

9. Kan jeg ikke bare ignorere det her?
Selvfølgelig kan du det! Der er jo masser af gode grunde til at blive væk fra Facebook, Twitter, Myspace, Digg, Second Life, Yelp, last.fm, Joost og hvad de ellers alle sammen hedder. Men husk at dine kunder er derude, og hvis du ikke er der, så kunne de jo finde på at vælge dine konkurrenter, som måske er så flinke at dele oplysninger og gode tips med dem, i ny og næ.

10. Er de Sociale medier ikke bare noget for børn og barnlige sjæle?
Jeg kender en mand på 73, som med stor appetit har kastet sig over Internettet. Han er på Facebook og holder kontakten med familien over hele verden. Han bruger bl.a. Skype og mange andre medier, som hjælper ham i hans hverdag. Og det er præcis det som det hele handler om. Der dukker hele tiden nye værktøjer op, som gør vores hverdag nemmere og nemmere. Uanset om vi går i skole, er på arbejdsmarkedet, arbejdsløs eller er pensionister.

11. Jamen det er svært at måle om jeg får noget ud af det!
Helt forkert. Når du har sat dig et mål med din markedsføring, er de Sociale medier er et af de bedste steder at måle din succes. Langt bedre end i en annonce i magasin eller avis. Hvor det er meget dyrt at skyde ved siden af sin målgruppe med en annonce, så er de Sociale medier gratis – skulle du ikke ramme din målgruppe første gang, så kan du nemt og hurtigt rette ind… helt gratis. Da vi her har at gøre med en delekultur, så fortæller vi gerne om vores interesser, alder, osv. Det hjælper os til at komme i nærheden af de ting som vi har lyst til at bruge vores tid på, mens det overflødige bliver sorteret fra. Alle de oplysninger kan du bruge til at ramme præcis din målgruppe – lære dem at kende og hjælpe og dele det med dem, som de kan lide.

Hvad så nu?
Du står ved en meget spændende skillevej – der kører en bus nu… skal du med? J
Det er helt gratis og faktisk ret sjovt og nemt at gå til. Det kan du sagtens selv gøre. Men hvis du ønsker hjælp, så hjælper vi dig da meget gerne.

I Mentorcast laver vi online værktøjer til coaching. Vores baghave er Internettet, det er her du kan findes os, når vi er ude og lege 😉 Vi har mange års erfaring og viden om hvad der rør sig derude – den viden deler vi selvfølgelig gerne ud af!Vi kan hjælpe dig rigtig godt i gang med at markedsføre dig og/eller dit Brand i den online sociale verden. Sammen finder vi ind til det du vil og kan med din markedsføring. Vi giver dig knowhow og hjælper dig selvfølgelig med at sætte sine sociale netværk op. Få en KickStartCamp pakke, hvor vi toptuner din online profil til Google og de sociale medier som Facebook og Twitter, samt giver dig løbende online støtte. læs mere her social.mentorcast.com

God fornøjelse – vi ses derude!

Michael Jørgensen
Stifter af Mentorcast

Advertisements

Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: